محل تبلیغات شما

پیش­‌گفتار کتاب دیگری و دیگربودگی در رمان فارسی (تحلیل مکالمه‌گرایانه‌ی چند رمان فارسی)

دیگری[1] مسئله‌ای است که از پیش‌­ترها سؤال‌هایی در ذهن نگارنده به وجود آورده بود. ما در دنیای زندگی می‌کنیم که دیگری‌ستیزی و دیگری‌هراسی به صورت‌­های افراطی قابل‌ مشاهده است. مصداق­‌های بارز آن‌ هم امروزه در گروه‌­های تندرو دیده می‌شود که درِ هرگونه گفت‌وگو را بسته‌اند و سعی در به حاشیه راندن یا حذف دیگری دارند. ما نیز در این کتاب در پی پاسخ به این سوال هستیم که آیا در رمان‌­های معاصر فارسی ایران به‌طور خاص چند سال اخیر، دیگربودهای درون‌فرهنگی مجال حضور در گفتمان رمان را داشته‌اند؟ یکی از نظریات مهم نقد ادبی در تحلیل مفهوم دیگری، نظریه­‌ی باختین است. در این کتاب سعی شده است علاوه بر استفاده از نظریه­‌ی باختین در تحلیل مفهوم دیگری در رمان‌های ذکرشده، مبانی نظریه­‌ی باختین شرح و بسط داده شود تا این نظریه به‌عنوان نظریه­‌ای مهم در توجه به دگرمفهومی توسعه یابد. مصداق‌­ها چهار رمان افغانی‌­کِشی، دکتر داتیس، شمایل تاریک کاخ­‌ها و آن‌ها که ما نیستیم است. در این رمان­‌ها شیوه­‌های گوناگون دیگربود و اقلیت درون‌فرهنگی مورد بازنمایی قرار می‌­گیرد و همین حضور اقلیت­ و دیگربودهای درون‌فرهنگی در نمونه‌گیری دارای اهمیت شمرده می‌­شود. از سوی دیگر انتخاب این چهار رمان (که هرکدام شیوه­­ای خاص از روایت: ناتورئالیستی، رئالیستی، مدرنیستی و پسامدرنیستی را برگزیده‌­اند)، در پاسخ به اینکه چگونه مفهوم دیگری در فرم و محتوا پرورانده شده است، ارتباط دارد. در ابتدا فرض بر این است که اشکال هنریِ بیان، در ارتباطی دو سویه با نحوه‌­ی تلقی انسان از خود و دیگری، مدام در حال بازسازی و بازساخته­ شدن است.

در بخش نخست، کلیات (بیان مسئله، پیشینه­، حجم نمونه و معرفی رمان‌­ها) مورد بحث قرار می­‌گیرد. در بخش دوم پیشینه­‌ی مفهوم دیگری و تعریف‌های این مفهوم ارائه می­‌شود. در پیشینه‌­ی مفهوم دیگری، فرآیند تحول این مفهوم از دوران باستان (وحدت) آغاز، به دکارت (شکاف)، هگل (پیوند و پذیرش)، سارتر، مارتین بوبر، هوسرل، لویناس، سوسور، دریدا و در نهایت لاکان اشاره­ می‌­شود. در بخش سوم، مبانی نظری و روش تحلیل ارائه می­‌شود که براساس و با تأکید بر نظریه‌­ی باختین است. مطالب از بخش دوم با گزاره­‌های فلسفی و انتزاعی پیرامون پیشینه‌­ی مفهوم دیگری آغاز و در بخش سوم که میانه‌­ی مطالب و نقطه­‌ی پیونددهنده‌ی پیشینه­ با مبانی نظری است، ادامه می­‌یابد. در آغاز شرح مبانی نظری نیز گزاره‌­های انتزاعی و کلی باختین بررسی می­‌شود و پس از شرح ارتباط دوسویه خود و دیگری با استفاده از نظریه‌ی باختین، به سمت عینی‌تر شدن مطالب می‌­رویم تا نهایتاٌ در بخش چهارم که تحلیل رمان­‌ها ارائه می‌شود. در تحلیل چهار رمان با تأکید بر نقش اساسی مفهوم دیگری در نظریه­‌­ی باختین نشان خواهیم داد که در رمان ناتورئالیستی افغانی­ کِشی تمایز­ خود و دیگری پیش­‌فرض است و تلاش هنری نویسنده برای ایجاد مکالمه­ با دیگربودِ فرهنگی در رمان از طریق کلیشه‌­زدایی در فرم و محتوا است. در رمان رئالیستی دکتر داتیس، دیگران در آگاهی­‌بخشی و چندزبانه شدنِ سوژه‌­ی داستانی نقش دارند و ارتباط متقابل فرد و اجتماع مطرح است. در رمان مدرنیستی شمایل تاریک کاخ­ها، مفهوم دیگری به مثابه­‌ی نیروهای هژمونیک در شکل‌گیری حالت روانی و امیال ناخودآگاهانه نمود می­‌یابد. در رمان پسامدرنیستی آن‌ها که ما نیستیم نیز تمایزها میان من و دیگری شالوده­‌شکنی می‌شود و مدام بر دیگر بودن در یک زنجیره‌­­ی بی‌­پایان تأکید می‌شود.

1- other

Buridan's ass یا خر بوریدان

A Post-Structural Investigation of the Concept of Time in David Ives's works

هر متن ادبی سه نویسنده دارد

رمان ,مفهوم ,تحلیل ,بخش ,باختین ,فارسی ,در رمان ,مفهوم دیگری ,در بخش ,است در ,رمان فارسی ,رمان فارسی تحلیل

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

خرید و فروش بازی ps4